ماشین های هوایی از آرزو تا واقعیت!
ایده ماشین های پرنده سالهاست که در ذهن بشریت به یک آرزوی دست نیافتنی تبدیل شده است ولی ملاحظات امنیتی نشان میدهد که چنین سناریویی تقریباً یک کابوس تمام عیار است. هرچند شرکت ایرباس فکر میکند اگر انسان را از پشت فرمان برداریم و همه کار را به دست کامپیوترها بسپاریم مشکل برطرف خواهد شد.
پروژه Vahana یکی از پروژه های بزرگ شرکت ایرباس است که آرن اِستوشِک رئیس سیستم های مستقل شرکت ایرباس به نمایندگی از آزمایشگاه فن آوری های پیشرفته A3 ایرباس آن را یک راه حل منطقی برای حل مشکل تراکم ترافیک هوایی می داند. او این اظهارات را کنفرانس تکنولوژی واحد پردازش گرافیکی انویدیا در سَن خوزه مطرح کرد و با جرأت اعلام کرد که ایرباس دقیقاً میداند این مشکل چگونه برطرف می شود.
مسئله تراکم ترافیک این روزها در مناطق شهری تبدیل به یک بحران جهانی شده است. این بحران زمان مسافران را در مسافرت افزایش میدهد و به صورت مستقیم بر روی بهره وری صنایع تأثیر میگذارد، علاوه بر همه این مسائل آلودگی هوایی و مصرف سطح بالایی از انرژی برای سفرهای هوایی همگی از دردسرهایی است که بسیاری صنایع در حال پیشنهاد راه حل برای آن هستند.
استوشِک در این کنفرانس در ارتباط با سفرهای زمینی و مشکلات آن صحبت کرد و گفت که تا چه اندازه تاکسی های هوایی میتوانند در زمان صرفه جویی کنند. او فاصله سن فرانسیسکو از سن خوزه که 56.9 مایل است را مثال زد که با یک سفر زمینی چیزی حدود 1ساعت و 40 دقیقه زمان می برد، در حالی که چنین مسافرتی با یک تاکسی هوایی چیزی بیش از 15 دقیقه طول نخواهد کشید و شما فقط کافی است 43.3 مایل مسافت را بپیمایید. او اضافه کرد که در فاصله نه چندان دور از امروز چنین مسافرتی کمتر از 43 دلار هزینه خواهد داشت و اگر زیرسازی کافی برای چنین تجارتی فراهم شود مسافرت ها میتواند حتی کمتر از 20دلار باشد. برای این کار او پروژه در دست کار ایرباس یعنی واهانا را مثال زد که یک تاکسی هوایی برقی است که میتواند در هر جایگاهِ بالگرد ساده ای بنشیند و دیگر نیازی به احداث لاین فرود پر هزینه وجود ندارد. او اضافه کرد که با تکنولوژی های امروز و باتری های موجود واهانا میتواند 60 مایل را با سرعتی نزدیک به 140 مایل بر ساعت بپیماید و البته تراکم باتری های آینده این مقدار را میتواند بیشتر کند. او همچنین اعلام کرد که این پروژه تا آخر امسال پرواز آزمایشی در مقیاس کامل را انجام خواهد داد.
هر تاکسی یک دوربین، رادار و سنسور های لازم را برای داشتن یک دید 360 درجه خواهد داشت تا سیستم بتواند به صورت اتوماتیک در برابر موانع موجود واکنش نشان دهد. استوشک اضافه کرد که تاکسی های هوایی مشخصاً مانند ماشین های عادی ترمز ندارند و نسبت به موانع همانند پرنده ها و دیگر تجهیزات هوایی باید سریعاً واکنش نشان دهند. در حین کنفرانس استوشِک نشان داد که سیستم چگونه پرنده ها را از فواصل دور تشخیص میدهد و متناسب با آن واکنش نشان میدهد. البته این مقدار محاسبات و مانور مطمئناً مقدار بسیار زیادی انرژی نیاز خواهد داشت که استوشِک معتقد است تا سال 2020 تکنولوژی لازم برای چنین پروازهای به صورت کامل مهیا خواهد شد. نظر شما در ارتباط با این تکنولوژی چیست؟ با مربع در میان بگذارید؟
منبع: cnet
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.